شناخت چرم طبیعی و مزایای آن در مقایسه با چرم مصنوعی

شناخت چرم طبیعی و مزایای آن در مقایسه با چرم مصنوعی

با استناد به تاریخ با گذشت هزاران سال و شاید هم بیشتر از استفاده چرم توسط بشر و پیشرفت های گوناگون در صنعت، هنوز ماده دیگری نتوانسته است جایگزین این ماده طبیعی گردد. علی رغم تفکر برخی بر این موضوع که چرم ماده اولیه بسیار گران و غیر قابل دسترس است، باید گفت در حقیقت قیمت بالاتر محصولات چرمی به سبب هزینه های زیادی است که در فرآیندهای بسیار برای تهیه آن مصروف می شود، علاوه بر آن دلایل دیگری که ذیلا به آنها اشاره می گردد طبیعتا در افزایش قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود.

۱- بوی چرم

استفاده از مواد مصنوعی نه تنها برای افراد ایجاد حساسیت های پوستی می کند بلکه با توجه به اینکه در فرآیند تولید آنها از مواد شیمیایی و نفتی استفاده می شود، دارای بوی ناخوشایند می باشند. لیکن محصولات چرمی به دلیل استفاده از پوست طبیعی حیوانات و رنگ های گیاهی استفاده شده در فرآیند رنگرزی آنها دارای رایحه ویژه و منحصر بفردی است که نظیر آن در طبیعت وجود ندارد.



۲- انعطاف پذیری چرم

با توجه به اینکه مواد مصنوعی برای شبیه شدن به چرم نیازمند تولید در فرآیندهای زیادی می باشند و لایه های متعددی در ساخت آن وجود دارد، سازندگان آنها مجبور به استفاده از مواد ارزان قیمت و غیر مقاوم می باشند. از اینرو مواد مصنوعی در مدت زمان اندکی دچار شکنندگی، ترک و پوسیدگی شده و لایه های آن مشهود می گردد به طوری که دیگر استفاده از محصول امکان پذیر نمی باشد. اما چرم به دلیل نیاز طبیعی حیوان در حال رشد دارای انعطاف بسیار زیادی می باشد و هرگز خاصیت انعطاف پذیری خود را با گذشت زمان از دست نمی دهد.



۳- خاصیت تنفس پذیری چرم

یکی از خواص بی نظیر چرم خاصیت تنفس پذیری آن است. به این معنی که چرم مانند یک موجود زنده هوا را تنفس می کند و رطوبت درون را از طریق منافذ ریز خود بازدم می دهد. این امر سبب جلوگیری از تعریق و در نهایت تجمع بوی بد در داخل محیط های بسته محصول ( مانند کیف، کت، دستکش و کفش چرم ) می گردد. اما مواد مصنوعی که از لایه های بدون منفذ و فوم تزریق شده ساخته می شوند کاملا فاقد این خاصیت شگفت انگیز بوده و همین سبب تجمع رطوبت در محصول و پوسیدگی، کپک و در نهایت ایجاد بوی متعفن ناشی از آن می گردد.



۴- فصلی نبودن محصولات چرمی

همین خاصیت تنفس پذیری چرم سبب شده است که استفاده از محصولات چرمی همچون کیف و کفش منحصر به فصل خاصی نباشد. استفاده از کیف های پلاستیکی در فصل گرما سبب ایجاد تعریق در دست و تماس رطوبت پوست با مواد شده و حساسیت و اگزمای شدید پوستی ایجاد می کند. از اینرو هزینه های درمانی سنگینی را بر دوش انسان می گذارد. اما چرم ضمن جذب رطوبت بدن، آن را به سرعت از سایر منافذ خود بیرون می دهد و این سیرکولاسیون و گردش هوا در همه فصول، احساس خوشایندی در انسان ایجاد نموده و استفاده از چرم را به فصل خاصی منحصر نمی کند.



۵- مقاومت چرم در برابر ضربه

از دیرباز چرم به عنوان ماده اولیه برای ساخت سپرها، غلاف شمشیرها، زره، کلاه خود سربازان و همچنین زین اسب و در عصر جدید در ساخت غلاف کلت کمری، لباس های ویژه ورزشی همچون تیراندازی و ... استفاده می شود. دلیل آن وزن کمتر و خوشبختانه مقاومت بالای چرم در برابر ضربات، تنشها و فشارهای شدید می باشد. اما مواد مصنوعی برای داشتن چنین مقاومت بالایی وزن بیشتری را باید داشته باشند ضمن اینکه طول عمر آنها در برابر ضربه و فشار بسیار کوتاه تر از چرم می باشد.



۶- مقاومت چرم در برابر حرارت

مقاومت فوق العاده چرم در برابر حرارت آن را به یک ماده پرکاربرد در صنایع مختلف تبدیل نموده است. لباس کار کارگران صنایع آهنگری، ریختگری و ذوب فلزات و نیز ساخت بسیاری از لوازم نسوز مانند غلاف سلاح ها گواهی بر این ادعاست. در صورتیکه اشیای ساخته شده از مواد مصنوعی هرگز در برابر آتش و حرارت مقاومت نداشته و فرم اولیه خود را از دست می دهند و به در یک چشم به هم زدن به توپک پلاستیکی تبدیل می شوند!



۷- مقاومت چرم در برابر سایش و کشش

از دیگر خواص انکار ناپذیر و مثال زدنی چرم، خاصیت مقاوم بودن آن در برابر سایش و کشش است. لباس رانندگان مسابقات اتومبیل و موتور سواری رالی و نیز سوارکاران از نمونه کاربردهای متداول آن برای این خاصیت است. این خاصیت سبب می شود در صورت بروز تصادف راننده و یا پرت شدن راکب موتورسیکلت و کشیده شدن آن بر روی زمین، کمترین آسیب به پوست بدن آنها رسیده و چرم می تواند تا حد امکان از اعمال تنش های های مختلف به بدن انسان جلوگیری کند.



۸- سازگار با محیط زیست

علاوه بر اینکه چرم یک ماده طبیعی به شمار می آید، در تولید آن از مواد شیمیایی که مخرب محیط زیست و آلوده کننده هوا و رودخانه ها باشد، استفاده نمی شود. حتی اگر در فرآوری چرم از مواد شیمیایی استفاده گردد، سهم آن در مقایسه با مقدار مواد شیمیایی استفاده شده در تولید سایر کالاهای مصنوعی بسیار اندک است. در دنیایی که مد و زیبایی متهم به تخریب کننده محیط زیست شده است، داشتن محصولات چرمی تنها راهی است که انسان علاوه بر شیک بودن، دوستدار محیط زیست خود نیز باقی بماند.



۹- لطافت چرم

با وجود این همه قابلیت ذکر شده، آنچه در نهایت چرم را از سایر مواد موجود در طبیعت متمایز می سازد، نرمی و لطافت ویژه ای است که در آن تجلی پیدا کرده است. خالق هستی در پوست بدن حیوانات پرزهای ذره بینی تعبیه نموده است که لطافت و زیبایی خارق العاده ای به آن ها می بخشد و نمونه آن را در هیچ ماده ای نمی توان یافت. این مهم با لمس یک محصول چرمی، محسوس و تفاوت آن با محصولات ساخته شده از مواد مصنوعی، کاملا قابل درک است.



۱۰- همیشه در اوج

چرم یک ماده طبیعی زیباست. به همین دلیل با گذشت زمان رخ منحصر به فرد خود را از دست نمی دهد. از اینرو استفاده از آن در تولید محصولات، درجه کیفی آنها را بالا می برد. همیشه یک کیف چرم ظاهر بهتری نسبت به یک کیف پلاستیکی دارد و یک شلوار چرم زیباتر از یک شلوار نخی است. اینها حقایقی انکار ناپذیرند.

قبلینوت بوک های چرم سواری و یک ادعا!
بعدیچرا اکسسوار آقایان باید از چرم باشد؟